MyBroker, de gratis online tool voor uw verzekeringen
Uw makelaar heeft misschien al eens gesproken van MyBroker, het is dan ook een zeer handige gratis online tool voor al uw verzekeringszaken. U kunt er van overal alles mee raadplegen, eventuele wijziging doorgeven aan uw makelaar… In onderstaand artikel kunt u lezen wat de functies van de app zijn en een kort stappenplan om ze te gebruiken.
Zoals u in de afbeelding kan zien heeft MyBroker verscheidene handige tools die uw ervaring kunnen verbeteren. U kan makkelijk al uw verzekeringscontracten raadplegen, bij nieuwe contracten kunt u ze via de app digitaal tekenen. Zo hoeft u niet steeds naar kantoor te komen om uw polis te ondertekenen. Verder kan u schadegevallen aangeven via de app, zo komt alles direct bij uw makelaar terecht. Het grote voordeel aan uw schadegeval invoeren via MyBroker is dat u geen gegevens kan vergeten. Alle nodige gegevens zijn verplicht in te vullen en worden rechtstreeks doorgestuurd naar uw makelaar. Als u nog andere vragen heeft voor uw makelaar, dan kan u hem/haar een bericht sturen via de chatbox. U kan ook makkelijk uw spaarcontracten opzoeken, dan kunt u het huidige rendement van het contract opvragen zodat u de stand van uw investeringen kan zien.
Tot slot hebben we nog een korte lijst gemaakt omtrent de functies van MyBroker, met daarin een stappenplan hoe u ze kan gebruiken.
Ik wil:
- Een schadegeval invoeren:
- Op het startscherm zal u een knop “schadeaangifte invullen” zien staan, daar klikt u op.
- U klikt op de verzekeringsnemer waarop het schadegeval betrekking heeft.
- U ziet nu de gegevens die uw makelaar reeds over u heeft, indien dit correct is klikt u op volgende. Indien fout contacteert u best uw makelaar.
- U selecteert alle goederen en/of personen die betrokken zijn bij het schadegeval, dan klikt u op volgende.
- U selecteert het type schadegeval en klikt op volgende.
- Nu krijgt u eerst een samenvatting van de gegevens die u ingevoerd heeft, naast/onder de beschrijving zijn er verschillende invoerboxen. Deze vult u zo volledig mogelijk in.
- De vraag bent u BTW-plichtig is enkel van toepassing als u zelfstandig bent, indien u dit niet bent laat u dit staan op “nee.”
- Indien er een proces-verbaal is opgesteld zult u de datum en het PV nummer moet vragen aan de bevoegde instanties.
- Bijgevoegde document is om eventuele foto’s van de schade toe te voegen.
- Tot slot klikt u op volgende om het schadegeval te versturen naar uw makelaar.
- De details van een contract raadplegen:
- Op het startscherm zal u een venster: ‘contracten’ zien staan, daar klikt u op “alle.”
- U klikt op het contract dat u de details van wilt zien.
- In het blauwe venster kan u de verzekeringsnemer zien. In het licht blauw wat verzekerd is. In de zwarte tekst ziet u de details van het verzekerde goed/persoon.
- Dan zal u een lijn zien staan met het woord ‘details’ in, daar klikt u op. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- U klikt op ‘verwante contracten’: dit doet u als u de garanties/waarborgen van het contract wil raadplegen
- U klikt op ‘verwante schadegevallen’: dit doet u als u de schadegevallen wil raadplegen.
- Indien u de details volledig uitgelegd wil zien, dan klikt up op het venster dan net geopend is. MyBroker zal herladen en u zult een overzicht van de door u opgevraagde details zien.
- Een polis in PDF-versie downloaden:
- Op het startscherm zal u een venster: ‘contracten’ zien staan, daar klikt u op “alle.”
- U klikt op het contract waar u de polis van wilt downloaden.
- U klikt op documenten.
- Het kan gebeuren dat er verschijnt ‘geen documenten beschikbaar’ dit wil zeggen dat uw makelaar geen documenten heeft geüpload op MyBroker. Indien u die documenten toch nodig heeft contacteert u best uw makelaar.
- U klikt op het document met als titel (licht blauwe tekst): “Polis of bijvoegsel”. Indien er meerdere staan met deze titel kiest u de recentste.
- MyBroker heeft nu uw polis geladen en er is een document geopend op uw scherm. Als u met uw muis over het document beweegt, komt er een witte balk tevoorschijn. Aan de rechterkant zult u 3 puntjes kunnen zien “ … “ hier klikt u op.
- Vervolgens kiest u ofwel “download PDF”, dan zal hij rechtstreeks in de downloads van uw computer terechtkomen. Ofwel selecteert u “print PDF” dan zal er een afdrukvoorbeeld gemaakt worden en hoeft u enkel nog op de knop “afdrukken” te klikken.
- De waarde van mijn levensverzekeringscontract raadplegen:
- Op het startscherm zal u een venster ‘contracten’ zien staan, daar klikt u op ‘leven & financiën.”
- U klikt op het contract waarvan u de gegevens wil raadplegen.
- U zal in het bovenste venster een link zien naar de maatschappij waar uw contract bij loopt. U klikt op deze link.
- Er zal automatisch een nieuw tabblad geopend worden, in dit nieuwe tabblad zal u de waarde van uw contract kunnen raadplegen.
- Een bericht versturen naar mijn makelaar:
- U bevindt zich op de startpagina van MyBroker, dan ziet u rechts bovenaan een geel icoontje met twee tekstballonen in. Daar klikt u op.
- Vervolgens zal u een onderwerp moeten ingeven, in de bovenste balk.
- In de balk met de tekst: ‘Typ uw bericht’ kan u uw bericht typen dat u naar uw makelaar wil sturen.
- Indien u een bijlage wil toevoegen, klikt u op de paperclip links onderaan het scherm. Dan zal uw computer een venster openen, in dit scherm kan u uw document opzoeken. Als u uw document gevonden hebt, klikt u erop. Vervolgens klikt u op de knop ‘openen’. De bijlage is nu toegevoegd. Om hem te verwijderen klikt u op het blauwe kruisje rechts bovenaan het document.
- Om het bericht te verzenden naar uw makelaar klikt u op het verstuur icoon rechts onderaan het scherm.
- Het bericht is nu verzonden naar uw makelaar. U zal een melding krijgen wanneer de makelaar gereageerd heeft.
- Een adreswijziging melden:
- Op het startscherm van MyBroker kan u rechts bovenaan 3 witte strepen zien staan, u klikt hier op.
- U klikt op ‘mijn account.’
- U klikt op ‘een adreswijziging melden.’
- In geval dat er meerdere verzekeringsnemers zijn in uw MyBroker, zorg zeker dat de juiste verzekeringsnemer geselecteerd is.
- U zal ‘Nieuw adres’ zien staan, daar vult u de nieuwe gegevens in, inclusief de datum van wanneer u van adres veranderd bent.
- Tot slot klikt u op ‘Bevestigen.’
- De taal van uw MyBroker wijzigen:
- Op het startscherm van MyBroker kan u rechts bovenaan 3 witte strepen zien staan, u klikt hier op.
- U klikt op ‘talen.’
- U selecteert de taal waarin u uw MyBroker wil zetten.