AI: de wereld van morgen
Artificiële intelligentie, één van de meest besproken uitvindingen en misschien wel de grootste factor in de toekomst. Maar waar gaat AI nu allemaal over, welke functies kan het overnemen… Het zijn allemaal onzekerheden, waarover enkel de toekomst duidelijkheid zal scheppen. Desondanks velen onder ons dit pas in de toekomst zien, is het een pak dichterbij dan u misschien beseft.
Hou steeds in achterhoofd dat AI rust op een simpel principe, namelijk trainen om menselijke capaciteiten zoals redeneren, plannen, creativiteit… perfect na te bootsen. Dit principe proberen ze op 2 grote vlakken toe te passen:
- Via software
- Via geïmplementeerde AI: zelfrijdende auto’s, robots…
Om te begrijpen waarom AI ineens zo dichtbij staat, moeten we kijken naar het verschil tussen machine learning en deep learning. Machine learning is het bouwen van een systeem dat data verwerkt en hiermee ook oplossingen probeert te genereren. Bij deze vorm zorgen wij nog voor de input. Bij deep learning is het echter een ander verhaal. Deep learning steunt op kunstmatige neurale netwerken, wat in principe een digitaal menselijk brein is. Hierbij handelt de AI zelf om de gegevens te verwerken en te evolueren. Doordat deep learning ontstaan is kan de AI zich nu dag en nacht zelfstandig data voeden, hierdoor is de ontwikkeling zeer veel versneld en komt het steeds dichter en dichter.
1. AI vandaag en AI morgen
Zonder dat u het misschien door heeft is AI overal aanwezig. Bijvoorbeeld:
- Persoonlijke reclame online
- Positie van resultaten bij een zoekopdracht op Google bijvoorbeeld
- Virtuele assistenten: Siri (Apple), Alexa, Google Home
- Automatische vertaling van webpagina’s
- Automatische voorstellen bijvoorbeeld bij: Netflix, Spotify, Bol.com
- …
Zoals u zelf ook kan zien neemt AI nu al alledaagse taken van ons over, het maakt als het ware ons leven wat gemakkelijker. Vandaag zijn dit kleine dingen, de toekomst wil echter grote dingen brengen. Denk maar aan volgende zaken:
- Zelfrijdende auto’s
- Volledig zelfstandig functionerende robots
- Zelfregelende zuinige verwarming
- Leverdiensten gebruiken drones of robots voor de levering
- Huisrobots
- Analyse van data
- …
Deze vooruitgang zou een enorme verandering zijn in ons dagelijkse leven. Er zullen opslag een heleboel nieuwe voordelen zijn in ons leven, maar natuurlijk ook nadelen. Eén van de grootste nadelen is misschien wel de afname van het persoonlijk contact. Desondanks heeft het aspecten die vast en zeker interessant zijn.
2. Invloed van AI op de bank- en verzekeringssector
We horen nu al vanuit verschillende hoeken dat AI de ‘customer journey’ zal aanpassen. Er zijn dan ook al talloze systemen die via chatbots contact leggen met de klant. Misschien wel het beste voorbeeld in België is Kate van de KBC-app. Er zijn natuurlijk ook zaken waarover het bestaan in twijfel getrokken kan worden. Bijvoorbeeld autoverzekeringen, hoe zullen we hiermee omgaan als de auto’s vanzelf rijden. Wie is er aansprakelijk moest er iets fout lopen?
Aan de andere kant van producten en klanten hebben we ook het aspect beveiliging. Dankzij AI zal alles preciezer gecontroleerd worden. Het zal een constante controle zijn die uit meerdere niveaus bestaat.
Zoals u zelf kan zien is het een zeer grote evolutie die momenteel voor de deur staat, het is een evolutie die zeer interessant is. Maar langs de andere kant toch wat angstaanjagend is. Hoe het uiteindelijk zal evolueren zal alleen de toekomst kunnen uitwijzen. Wij, bij adviesbureau Stroo, staan zeker open voor de vooruitgang maar dit wel in combinatie met ons persoonlijk advies op maat.