Sociale media: guideliness
Hoe representeert u uzelf best als bedrijf/werknemer? Hoe kunt u sociale media gebruiken? Welke wensen kan sociale media vervullen? Is het nuttig om tijd te spenderen aan uw voorkomen op sociale media? Het zijn allemaal vragen die vandaag de kop opsteken en morgen een hoofdrol spelen. Het is een fenomeen dat al jarenlang een exponentiële groei ondergaat die maar niet begint met afremmen. Vandaar dat wij bij adviesbureau Stroo het belang hiervan erkennen en enkele ‘guidelines’ voor u op een rijtje zetten.
1. Bepaal uw doel
Het maakt niet uit als u een bedrijf bent of een werknemer bent, de eerste stap blijft hetzelfde. Wat wilt u bereiken met sociale media? Misschien wilt u meer mensen bereiken, een beter imago creëren, een merk aantrekkelijker maken of met de juiste mensen in contact komen. Voor iedere doelstelling heeft sociale media een platform dat u niet enkel kan gebruiken, maar dat u ook zou moeten gebruiken.
2. Maak een stappenplan
Eenmaal u beslist heeft waarop u sterk(er) wil inzetten, kunt u beginnen met een stappenplan te creëren. Hiermee kan u een duidelijk beeld scheppen voor u en eventueel uw werknemers.
3. Do’s en don’ts
Do’s:
- Wees steeds respectvol (moedig ook uw werknemers aan om dit te doen)
- Volg het sociale protocol van het bedrijf
- Post zeker geen betrouwbare informatie
- Als baas: promoot uw werknemers wanneer deze actie ondernemen voor het bedrijf
- Monitor posts in verband met uw bedrijf
Don’ts:
- Doe niet mee aan negatieve/afbrekende commentaren
- Gebruik het bedrijfslogo/bedrijfsimago niet verkeerd
4. Controle van uw content
Tot slot neemt u best af en toe de tijd om uw content te controleren, zo kan u zien als deze nog kwalitatief is en als u nog akkoord bent met deze content. Maak ook zeker gebruik van de functies die de platformen aanbieden, bijvoorbeeld de social selling index van LinkedIn. Hiermee kunt u uw kwaliteit zeer makkelijk vergelijken met deze uw sector.